DÜNCÜ BÖLÜM
ASGARİ İŞÇİLİK BİLDİRİMİ
I -
GENEL AÇIKLAMA ……………………………………………….42
II -
GENEL OLARAK ASGARİ İŞÇİLİK UYGULAMASI…………………………………………………..42
III - ASGARİ İŞÇİLİK UYGULAMASINA İLİŞKİN
YASAL DÜZENLEME…………………………….43
IV - ÖN DEĞERLENDİRME –ARAŞTIRMA İŞLEMİ İLE
ASGARİ İŞÇİLİK UYGULAMASI……43
A-
ÖZEL
BİNA İNŞAATLARINDA ÖN DEĞERLENDİRME –ARAŞTIRMA İŞLEMİ İLE ASGARİ İŞÇİLİK
KIYASLAMASI…………………………………………………………………………………….43
1)
Asgari İşçilik Tutarının Hesaplanması……………………………………………………………….43
2)
Bina Maliyetin Hesaplanmaı…………………………………………………………………………….44
3)
Binanın Maliyetinin Hesaplanmasında Esas Alınacak
Birim Maliyet Bedelleri……44
a)
Aynı Yıl İçinde Başlayıp Biten Özel Bina
İnşaatları……………………………………………..44
b)
Bir Önceki Yılda Başlayıp İzleyen Yıl İçinde
Biten Özel Bina İnşaatları………………..44
c)
Yapımı İki Yıldan Fazla Süren Özel Bina
İnşaatları……………………………………………..45
4)
Tamamlanmış Bina İnşaatlarında Asgari işçilik
Araştırması……………………………….45
V – ÖN DEĞERLENDİRME –ARAŞTIRMA SONUCU FARK
ASGARİ İŞÇİLİK TESPİT EDİLMESİ
VI – KURUMUN DENETİM VE KONTROLLE
GÖREVLENDİRİLMİŞ MEMURLARINCA İNCELEME YAPILMASI…………………………………………………………………………………………………….46
A-
SGK MÜFETTİŞLERİNİN ASGARİ İŞÇİLİK UYGULAMASINA
İLİŞKİN GÖREV
VE YETKİLERİ……………………………………………………………………………………………………………...46
B-
İŞYERİ KAYITLARININ
İNCELENMESİ………………………………………………………………...46
C-
RESEN PRİM TAHAKKUKU VE
İTİRAZ………………………………………………………………...47
D-
İDARİ PARA CEZASI UYGULMASI………………………………………………………………………47
E-
ÜNİTECE ASGARİ İŞÇİLİK ARAŞTIRMASI YAPILMASI
İNCELEMEYE
ENGEL DEĞİL……………………………………………………………………………………………………………..47
VII – SMMM VE YMM RAPORUNA İSTİNADEN
İLİŞİKSİZLİK BELGESİ DÜZENLENMESİ
A-
GENEL AÇIKLAMA…………………………………………………………………………………………….47
B-
ÖZEL BİNA İNŞAATI İŞLERİNDE
İNCELEME………………………………………………………..48
C-
ORTAK HÜKÜMLER…………………………………………………………………………………………..49
D-
RAPOR ÜZERİNDE KURUMCA YAPILACAK İŞLEM……………………………………………..50
E-
SMMM VE YMM’LERİN RAPOR DÜZENLEMEYECEKLERİ
HALLER VE …………………51
SORUMLULUKLARI
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
ASGARİ İŞÇİLİK BİLDİRİMİ
I -
GENEL AÇIKLAMA
Sigortasız
işçi çalıştırmanın yaygınlaşması, yeni bir yasal düzenlemeyi zorunlu kılmıştır.
Öteden beri Mali yönden ciddi bir krizde bulunan Sosyal Sigortalar Kurumu,
gelir arayışları içerisinde belli kaynaklar yaratmaya çalışmış ve 4792 sayılı
Sosyal Sigortalar Kurumu Teşkilat kanunu’nun 6.maddesi,08.12.1993 tarihinde
yürürlüğe giren 3917 sayılı Kanun’la değiştirilerek, ‘‘Ölçümleme
benzeri’’ yeni bir uygulama ‘‘asgari
işçilik uygulaması’’ müessesesi getirilmiştir.
04.10.2000
tarih ve 24190 mükerrer sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak aynı gün yürürlüğe
giren 616 sayılı KHK’nın 66.maddesi ile 4792 sayılı Sosyal Sigortalar Kurumu
Kanunu’nun ‘‘asgari işçilik
düzenlemesi’’ne ilişkin 6.maddesi de dâhil olmak üzere bazı maddeleri
yürürlükten kaldırılmış, bu düzenleme sonrası asgari işçilik uygulmasının yasal
dayanağı kalmamıştır.
Son olarak,
asgari işçilik uygulmasına ilişkin düzenlemeye, 01.10.2008 tarihinde yürürlüğe
giren ve 506 sayılı Sosyal Sigortalar Kanunu’nu da yürürlükten kaldıran 5510
sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu’nun (SS ve GSSK) ‘‘Asgari İşçilik Uygulaması ve Uzlaşma’’başlıklı
85.maddesinde yer verilmiştir, Kuruma yeterli işçiliğin bildirilmiş olup
olmadığına ilişkin araştırma ve resen yapılacak işlemler, Sosyal Sigorta
İşlemleri Yönetmeliği’nin 110-113. Maddelerinde düzenlenmiştir.
II -
GENEL OLARAK ASGARİ İŞÇİLİK UYGULAMASI
Asgari
işçilik uygulaması olarak adlandırılan, Kuruma yeterli işçiliğin bildirilmiş
olup olmadığına ilişkin araştırma ve resen yapılacak işlemler genel olarak üç
aşamadan oluşmaktadır.
Birinci aşamada, Kurum ünitesinin
işveren servisince bir ön değerlendirme
–araştırma işlemiyapılmaktadır. Bu işlemde, işverenin kuruma bildirdiği
sigorta pirime esas kazanç toplamı ile ihaleli inşaat işlerinde toplam istihkak
tutarına, özel bina inşaatlarında yapı yaklaşık maliyet bedeline asgari işçilik
oranının uygulanması suretiyle bulunacak asgari işçilik tutarın
karşılaştırılması yapılır.
Ön değerlendirme sonucunda, Kuruma
bildirilen prime esas kazanç tutarının az olduğunun belirlenmesi halinde ikinci
aşamaya geçilir.
İkinci aşamada, birinci aşamada yapılan
ön değerlendirme –araştırma sonucunda tespit edilen ve işveren tarafından
Kuruma bildirilmediği Kabul edilen asgari işçilik miktarı üzerinden hesaplanan
pirim tutarı, aksine bir tespit olmaması halinde, faaliyet süresinin son ayına
mal edilerek tahkkuk ettirilmek suretiyle gecikme cezası ve gecikme zammı ile
birlikte ödenmek üzere işverene tebliğ edilir.
Üçüncü Aşamada ise, İkinci aşamada
hesaplanan borcun yapılan tebligata rağmen ödenmeyeceğinin işveren tarafından
bildirilmesi veya tebligatta belirtilen sürede bildirimde bulunulmaması
durumunda, Kurumun denetim ve kontrolle görevlendirilmiş memurlarınca inceleme
yapılmaktadır.
III - ASGARİ İŞÇİLİK UYGULAMASINA İLİŞKİN
YASAL DÜZENLEME
Giriş
bölümünde de belirttiğimiz üzere, asgari işçilik uygulamasına ilişkin son yasal
düzenleme 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu’nun ‘‘Asgari İşçilikUygulaması ve Uzlaşma’’
başlıklı 85.maddesinde yer almaktadır.
IV - ÖN DEĞERLENDİRME –ARAŞTIRMA İŞLEMİ İLE
ASGARİ İŞÇİLİK UYGULAMASI
A-
ÖZEL
BİNA İNŞAATLARINDA ÖN DEĞERLENDİRME –ARAŞTIRMA İŞLEMİ İLE ASGARİ İŞÇİLİK
KIYASLAMASI
1) Asgari İşçilik Tutarının Hesaplanması
Gerçek veya tüzel kişiler ile tüzel kişiliğe haiz
olmayan kurum ve kuruluşlar tarafından yapılan özel nitelikteki inşaat işleri
hakkında yapılacak ön değerlendirme – araştırma işleminde, binanın toplam maliyet bedeline, o iş için belirlenmiş olan asgari
işçilik oranı yüzde 25 eksiği ile
uygulanarak, asgari işçilik miktarı bulunmakta ve faaliyet döneminde Kurum’a
aylık prim ve hizmet belgeleri ile bildirilmiş olan sigortapirimine esas
kazançlar toplamı asgari işçilik miktarı ile karşılaştırılmaktadır.
Asgari
işçilik oranları, Kurum bünyesinde oluşturulan Asgari İşçilik Tespit
komisyonunca belirlenmektedir.
Asgari
işçilik tutarının hesaplamasında kullanılacak formül şöyledir.
ASGARİ İŞÇİLİK
TUTARI= Yapı yüzölçümü X m2
Maliyet Bedeli X (İşçilik oranı - %25)
ÖRNEK: Yüzölçümü 2000 m2 olan IV.sınıf
A grubunda bulunan 7 katlı asansörlü ve kaloriferli betonarme karkas apartman
inşaatına 01.07.2012 tarihinde başlanılıp,31.12.2013 tarihinde
bitirilmiştir.Binanın sınıf gurubuna göre 2012 ve 2013 yılı birim maliyet
bedelleri aşağıda gösterilmiştir.
İnşaatın Yapıldığı YıllarBirim Maliyet
Bedelleri
2012
615 TL
2013 650 TL
Yapının tamamlanması, inşaatın başladığı
yılı izleyen yılda gerçekleştiğinden, Kurumca yapılacak asgari işçilik miktarı
araştırmasında, 2012 yılı birim (m2)
maliyet bedeli olan 615 TL esas alınacaktır.
Bu durumdaki inşaatın maliyeti:
615 TL X 2.000 M2 = 1.230.000,00 TL olarak hesaplanacaktır.
Öte yandan betonarme karkas bina
inşaatları için belirlenmiş bulunan asgari işçilik oranı %9’dur. Bu oranın % 25
eksiği uygulanacağından % 6.75 oranı esas alınacaktır.
Bu verilere göre, Kurum’a bildirilmiş
olması gereken asgari işçilik tutarı:
1.230.000,00 TL X % 6,75 = 83.025,00 TL
olarak bulunacaktır.
İşverenin Kurum’a bildirdiği prime esas
kazanç tutarının 83.025,00 TL’nin üzerinde olması halinde, işsizlik belgesi,
işverenin Kuruma borcunun da bulunmaması kaydıyla, herhangi bir kayıt
incelemesi raporu aranmaksızın Kurumca hemen verilebilecektir.
2) Bina Maliyetin Hesaplanması
Özel bina
inşaatlarına ilişkin bina maliyeti;belediyeler,
valilikler ve ruhsat vermeye yetkili diğer makamların vermiş olduğu inşaatın ruhsatnamesinde
yazılı bulunan, ruhsatnamesi yoksa Kurumun ilgili ünitesince tespit edilecek m2
cinsinden yüzölçümü ile birim maliyet bedelinin çarpımı suretiyle
bulunmaktadır.
BİNANIN MALİYETİ = Yapı Yüzölçümü X Birim Maliyet Bedeli
3) Binanın Maliyetinin Hesaplanmasında Esas
Alınacak Birim Maliyet Bedelleri
a) Aynı Yıl İçinde Başlayıp Biten Özel Bina
İnşaatları
Aynı yıl
içinde başlayıp biten özel bina inşaatlarında, o yılda geçerli birim maliyet
bedeli esas alınmaktadır.
Örneğin, 2006 yılında başlayıp biten,
2008 yılında başlayıp biten ya da 2011 yılında başlayıp biten özel bina
inşaatlarının maliyet bedelleri hesaplanırken ilgili yılların birim maliyet
bedelleri esas alınacaktır.
b) Bir Önceki Yılda Başlayıp İzleyen Yıl
İçinde Biten Özel Bina İnşaatları
Bir önceki
yılda başlayıp izleyen yıl içinde biten özel bina inşaatlarında, işin başladığı
yılda geçerli birim maliyet bedeli esas alınmaktadır.
Örneğin, 2010 yılında başlayıp 2011
yılında biten özel bina inşaatların maliyet bedeli hesaplanırken 2010 yılının
birim maliyet bedeli esas alınacaktır.
c) Yapımı İki Yıldan Fazla Süren Özel Bina
İnşaatları
Yapımı iki
yıldan fazla süren özel bina inşaatlarında birim maliyet bedeli, 01.05.2004
tarihi öncesi ve sonrası olmak üzere iki ayrı esasa göre belirlenmektedir.
Buna göre 30.04.2004 ve daha önceki
tarihlerde bitirilmiş bina inşaatlarının maliyetinin hesaplanmasında, binanın
faaliyet süresine göre hesaplanacak ortalama
birim maliyet bedeli esas alınacaktır.
01.05.2004 tarihiden sonra başlanıp ve
sonraki yıllarda bitirilmiş bina inşaatlarının maliyetinin hesaplanmasında ise
binanın bitirilmesinden önceki tarihteki birim maliyetler alınacaktır.
d) Tamamlanmış Bina İnşaatlarında Asgari
işçilik Araştırması
Asgari
işçilik araştırması, bina inşaatlarının bittiği tarihte sonra yapılır. Ancak
inşaatın el değiştirmesi ve zorunlu hallerde (örneğin, kaba kısmı bitirildikten
sonra bu haliyle başka bir kimseye satılması) inşaat, Sosyal sigorta
Yönetmeliği ekinde bulunan ‘‘İnşaatın
İkmal edilenKısmının, Bina Maliyetine Oranlarını Gösterir Cetvel’’(EK-11)
(1941)’de gösterilen durumlara uygun bulunduğu takdirde bu oranlar aynen,
uymadığı takdirde ise yapılmayan kısımlara oranlanarak bulunacak maliyet esas
alınmak suretiyle inşaatın herhangi bir safhasında da yapılabilir.
ÖRNEK:
2008 yılında başlayan ve kaba kısmı aynı yıl
içinde bitirilen IV. sınıf A grubunda olup, inşaat ruhsatındaki yüzölçümü 1000
m2 olan fazla katlı bir apartman inşaatı başka bir kimseye bu haliyle satılmış
ise,
Söz konusu
kaba inşaatın maliyeti;
(1.000m2 X 513 TL) X % 45 = 230.000 TL olacaktır.
Bu şekilde
maliyeti bulunan kaba haldeki inşaat işlerinden dolayı Kuruma bildirilmiş
olması gereken asgari işçilik miktarı ise;
230.000 TL X % 6,75 (% 9’un % 25 eksiği)
= 15.582,38 TL olarak hesaplanacaktır.
V – ÖN DEĞERLENDİRME –ARAŞTIRMA SONUCU FARK
ASGARİ İŞÇİLİK TESPİT EDİLMESİ
İhale konusu
inşaat işleri ile gerçek veya tüzel kişiler ile tüzel kişiliği haiz olmayan
kurum ve kuruşlarca yapılan özel nitelikteki inşaat işyerleri ile ilgili olarak
‘‘IV – ÖN DEĞERLENDİRME –ARAŞTIRMA İŞLEMİ İLE ASGARİ İŞÇİLİK HESAPLAMASI ’’
başlıklı bölümde yaptığımız açıklamalara göre yapılan ön değerlendirme –
araştırma sonucunda tespit edilen ve işveren tarfından Kuruma bildirilmediği
Kabul edilen asgari işçilik miktarı üzerinden hesaplanan prim tutarı, aksine
bir tespit olmaması halinde, faaliyet süresinin son ayına mal edilerek tahakkuk
ettirilmek suretiyle gecikme cezası ve gecikme zammı ile birlikte ödenmek üzere
işverene tebliğ edilir.
İşverence borcun bir ay içinde
ödeneceğinin ve daha sonra Kurumun denetim ve kontrolle görevlendirilmiş
memurlarınca inceleme yapılması istenilmeyeceğinin bir dilekçe ile bildirilmesi
halinde, borç kesinleşmekte ve işlem sonuçlandırılmaktadır.
Kuruma bildirilmediği Kabul edilen
asgari işçilik tutarı üzerinden işsizlik sigortası primi hesaplanmaz, Gelir
Vergisi Kanunu’nun 94 ve 103. Maddesine göre gelir vergisi ödenmesi gerekmez.
Fark asgari işçilik tutarı üzerinden
hesaplanan primlerin, gelir ve kurumlar vergisi mükelleflerince ticari veya
kurum kazancından indirilmesi mümkündür. (46)
VI – KURUMUN DENETİM VE KONTROLLE
GÖREVLENDİRİLMİŞ MEMURLARINCA İNCELEME YAPILMASI
A- SGK MÜFETTİŞLERİNİN ASGARİ İŞÇİLİK
UYGULAMASINA İLİŞKİN GÖREV VE YETKİLERİ
Sosyal
Güvenlik Kurumu Müfettişlerinin çalışmalarına ilişkin esaslar 10.08.2007 tarih
ve 26609 tarih sayılı Resmi Gazete’de yayınlanan Sosyal Güvenlik Kurumu
Rehberlik ve Teftiş Başkanlığı Yönetmenliğinde belirlenmiştir.
Müfettişlerin görev, yetki ve
sorumlulukları yönetmeliğin 13.maddesinde belirtilmiştir.
Asgari işçilik konusu ile ilgili olarak,
Müfettişler SGK Başkanı adına;
İşverenin Kuruma,
emsaline, yapılan işin nitelik, kapsam ve kapasitesine göre işin yürütülmesi
için gerekli olan sigortalı sayısının, çalışma süresinin veya prime esas kazanç
tutarının altında bildirimde bulunduğunu saptaması halinde, işin yürütülmesi
için gerekli olan asgari işçilik miktarını, yapılan işin niteliği, bünyesinde
kullanılan teknoloji, işyerinin büyüklüğü, benzer işletmelerde çalışan işçi
sayısı, ilgili meslek veya kamu kuruluşlarının görüşü gibi unsurları dikkate
alarak tespit etmek, görev ve yetkilerine haizdir.
B- İŞYERİ KAYITLARININ İNCELENMESİ
İhale konusu
inşaat işleri ile gerçek veya tüzel kişiler ile tüzel kişiliği haiz olmayan
kurum ve kuruşlarca yapılan özel nitelikteki inşaat işyerleri ile ilgili olarak
‘‘IV – ÖN DEĞERLENDİRME –ARAŞTIRMA İŞLEMİ İLE ASGARİ İŞÇİLİK HESAPLAMASI ’’
başlıklı bölümde yaptığımız açıklamalara göre yapılan ön değerlendirme –
araştırma sonucunda tespit edilen ve işveren tarfından Kuruma bildirilmediği
Kabul edilen asgari işçilik miktarı üzerinden hesaplanarak işverene tebliğ
edilen prim tutarı ile gecikme cezası ve gecikme zammı borcunun yapılan
tebligata rapmen ödenmeyeceğinin işveren tarafından bildirilmesi veya
tebligatta belirtilen sürede bildirimde bulunulmaması durumunda, Kurumun
denetim ve kontrolle görevlendirilmiş memurlarınca (SGK Müfettişlerince)
inceleme yapılmaktadır.
Kurumun müfettişlerince işin yürütümü
için gerekli olduğu saptanan asgari işçilik miktarının Kuruma bildirilmediğinin
anlaşılması halinde, bildirilmeyen tutar, hangi aya ait olduğu hususunda bir
tespit varsa o aya; tespit yoksa faaliyette bulunan son aya mal edilir.
C- RESEN PRİM TAHAKKUKU VE İTİRAZ
Kurum
Müfettişlerince tespit edilen eksik işçilik tutarı üzerinden Kurumca
hesaplanarak resen tahakkuk ettirilen sigorta primleri ile gecikme cezası ve
gecikme zammı, işveren tebliğ edilir.
İşveren, tebliğ edilen prim ile gecikme
cezası ve gecikme zammı borcuna karşılık tebliğ tarihinden itibaren bir ay içinde prim borcunu tebliğ eden
birime dilekçe vermek veya bu dilekçeyi taahhütlü olarak göndermek suretiyle itirazedebilir. Dilekçenin taahhütlü
olarak gönderilmesi halinde postaya verildiği tarih Kuruma verildiği tarih
olarak Kabul edilir. İtiraza ilişkin dilekçe şekle tabi değildir. İtirazda bulunulması takibi durdurur.
Kurumca
itirazın reddi halinde işveren; kararın tebliğ tarihiden itibaren bir ay içinde
yetkili iş mahkemesine başvurabilir.
Mahkemeye başvurulması, prim borcunun takip ve tahsilini durdurmaz.
D- İDARİ PARA CEZASI UYGULMASI
Kurum
müfettişince işin yürütümü için gerekli olduğu saptanan asgari işçilik
miktarının Kuruma bildirilmediğinin (eksik bildirildiğinin) anlaşılması
halinde, bildirilmeyen işçilik tutarının mal edildiği ay sayısına ve yasal
defterlerin geçersiz sayılması haline göre ayrıca, 5510 sayılı Sosyal
Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu’nun 102.maddesinin birinci
fıkrasının;
-(d) bendi uyarınca, Kuruma bildirmediği tespit edilen
eksik işçilik tutarının mal edildiği her ay için aylık asgari ücretin iki katı tutarında,
-(e) bendinin (4) numaralı alt bendi uyarınca, yasal
defterlerin geçersiz sayıldığı her bir takvim ayı için aylık asgari ücretin yarısıtutarında,
İdari para cezası uygulanır.
E- ÜNİTECE ASGARİ İŞÇİLİK ARAŞTIRMASI
YAPILMASI İNCELEMEYE ENGEL DEĞİL
Diğer yandan,
işyeri hakkında ünitece asgari işçilik araştırması yapılmış olması,
gerektiğinde Kurumun denetim ve Kontrolle görevlendirilmiş memurlarınca işin
yürütümü için gerekli olan asgari işçilik miktarının tespiti konusunda inceleme
yapılmasına engel oluşturmaz.
Bu durumda daha önce ödenmiş prim ile
varsa gecikme cezası ve gecikme zammı tutarı, işin yürütümü için gerekli olan
asgari işçilik miktarı üzerinden hesaplanan ve Kuruma ödenmiş olan prim ile
varsa gecikme cezası ve gecikme zammından mahsup edilir.
VII – SMMM VE YMM RAPORUNA İSTİNADEN
İLİŞİKSİZLİK BELGESİ DÜZENLENMESİ
A- GENEL AÇIKLAMA
İhale konusu
işlerde ‘‘Teminat İadesi’’,
tamamlanmış binalarda ise, ‘‘Yapı
Kullanma İzinBelgesi’’ alınabilmesi için; İşverenlerin Sosyal Güvenlik
Kurumu’na prim borcunun bulunmadığını gösterir ‘‘İlişiksizlik Belgesi’’ almaları gerekmektedir. Bunun için daha
Sosyal Güvenlik Kurumu’nca önceki kısımlarda belirtmiş olduğumuz asgari işçilik
araştırması yapılması gerekmektedir. Ancak, kurumca bu araştırma yapılmaksızın
da ilişkisizlik belgesi alınması mümkündür.
Konuya ilişkin olarak 5510 sayılı Sosyal
Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu’nun 59. Maddesinde hüküm
bulunmaktadır.
Buna göre,
Kurumdan ilişiksizlik belgesi alınması gereken ihaleli işler ile özel bina
inşaatı işyerleri işverenlerine, 3568 sayılı Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik
ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanunu’na göre yetki verilmiş Serbest Muhasebeci
Mali Müşavirler (SMMM) ile Yeminli Mali Müşavirler (YMM) tarafından işyeri
kayıtlarının incelemesi sonucu Kuruma bildirildiği tespit edilen işçilik
tutarının uygunluğu halinde ilişiksizlik belgesi verilebilecektir.
Kuruma yeterli işçilik bildirilmediği
tespit edilen işyeri işverenlerinin ise SMMM veya YMM raporu ile tespit edilen
fark işçilik tutarı üzerinden hesaplanacak prim, gecikme cezası ve gecikme
zammı tutarı ile idari para cezalarını ödemeleri kaydıyla ilişiksizlik belgesi
verilebilecektir.
Sosyal
Güvenlik Kurumu’nda ilişiksizlik belgesi alınması gereken ihaleli işler ile
özel bina inşaatı işyerleri işverenlerine bu belgenin 01.10.2008 tarihinde
yürürlüğe giren 5510 sayılı SS ve GSS Kanunu’nun 59.maddesine göre SMMM ve YMM
raporuna dayalı olarak verilmesine ilişkin usul ve esaslar ise 27.09.2008 tarih
ve 27010 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan ‘‘Serbest
Muhasebeci Mali Müşavirler ile Yeminli Mali Müşavirlerce İşyeri Kayıtlarının
İncelenmesiHakkında Yönetmelik’’ ile belirlenmiş ve 01.05.2004 tarihinde
yürürlüğe giren önceki Yönetmelik yürürlükten kaldırılmıştır.
B- ÖZEL BİNA İNŞAATI İŞLERİNDE İNCELEME
Gerçek
kişiler, tüzel kişiler veya tüzel kişiliği olmayan kurum ve kuruluşlar
tarafından yapılan özel bina inşaatı işyerlerinde inceleme, işin bittiği
tarihten sonra ve bina maliyetine, işin
asgari işçilik oranı uygulanmak suretiyle yapılır.
İşyerine ait defter ve
belgelerden tespit edilecek maliyetin, Bayındırlık ve İskân Bakanlığınca tespit
edilen birim maliyet bedelleri esas alınarak hesaplanan maliyet bedelinden daha
fazla olması hâlinde ise incelemede, işyerine ait defter ve belgelerden tespit
edilen maliyet bedeli esas alınır.
İnşaatın başladığı ve bittirildiği tarih
işverence resmi makamlardan alınacak belge ile kanıtlanır.
Yasal süresi içinde tescil edilmemiş
olan inşaatın başladığı tarihin resmi belge ile kanıtlanamaması halinde, ruhsat
tarihi inşaatın başladığı tarih olarak Kabul edilir.
İnşaat
ruhsatnamesi olmayan, ruhsatnamesi olmakla birlikte imar mevzuatına göre
ruhsatı hükümsüz olan veya kurumda tescil edilmemiş bulunan ya da tescilli
olmasına rağmen Kuruma, 5510 sayılı SS ve GSS Kanunu’nun 86.maddesinin birinci
fıkrasında ve Sosyal Sigorta İşlemleri Yönetmeliğinin 15. Ve 102. Maddelerinde
belirtilen ‘‘Sigortalı İşe Giriş
Bildirgesi’’ ile ‘‘AylıkPrim ve
Hizmet Belgesi’’ hiç verilmemiş olan bina inşaatı işyerleri ile
tamamlanmamış bina inşaatı işyerleri hakkında SMMM ve YMM’lerce rapor
düzenlenemez.
C- ORTAK HÜKÜMLER
İhale konusu
işlerde ve özel bina inşaatı işlerinde inceleme yapılırken aşağıda belirtilen
hususlar dikkate alınır.
1- İnceleme
yapılırken, ihale konusu işlerde kesin kabulün ya da geçici kabulün noksansız
yapıldığı, özel bina inşaatı işyerlerinde ise inşaatın bitirildiği tarihe kadar
Kuruma bildirilmiş olan işçilik miktar dikkate alınır.
2- İhale
konusu işlerde işverene ödenen toplam istihkak tutarına, özel bina
inşaatlarında ise binanın toplam maliyet bedeline, işin asgari işçilik oranı
uygulanmak suretiyle bulunan asgari işçilik miktarı, işin bitirildiği tarihe
Kadar Kuruma bildirilmiş olan prime esas kazançlar toplamı ile kıyaslanır. Bu
kıyaslama sonucunda, işin faaliyet süresi için Kuruma bildirilmiş olan sigorta
primine esas kazançlar toplamının, hesaplanan asgari işçilik miktarı ile aynı
veya daha fazla tutarda olduğunun tespiti hâlinde, durum açıklanarak
ilişiksizlik belgesi verilebileceğine ilişkin rapor düzenlenir.
Kuruma
bildirilmiş olan sigorta primine esas kazançlar toplamının, inceleme sonucunda
hesaplanan asgari işçilik miktarından az olması durumunda, işveren kayıtlarında
yer alan;
1- Alt
işverenlere tarafından yapılan işler hariç olmak üzere, ünitesi ve işyeri sicil
numarası belirtmek kaydıyla, işin bazı bölümlerini yapan Kanun kapsamındaki
diğer işverenlerden alınmış faturalara dayanılarak yapılan malzemeli işçilik
ödemeleri,
2- 5510
sayılı SS ve GSS Kanunu’nun 4. Maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi (eski
Bağ-Kur) kapsamında sigortalı olanların bu durumları, Türkiye Cumhuriyeti
Kimlik Numarası/ Sosyal Güvenlik Sicil Numarası belirtmek kaydıyla, işin bazı
bölümlerinin yanında sigortalı çalışturmadan bizzat yapan iş sahiplerinden
alınmış faturalara ve gider belgelerine dayanılarak yapılan malzemeli işçilik
ödemeleri,
3- Aynı
faturada hem malzeme ve hem de işçilik tutarı kayıtlı ise, her iki tutar
birbirinden ayrı kaydedilmiş olsa bile, toplam fatura tutarı,
4- Malzeme
bedelinden ayrı olarak nakliye bedelinin kesin bir şekilde belirlendiği
faturalara dayanılarak nakliye ödemeleri,
5- Kuruma
mükerrer prim ödenmesinin önüne geçilmesi bakımından, hafriyat ve nakliyat
işleri için diğer firma veya şahıslardan alınmış faturalı ödemeler dikkate
alınmak kaydıyla, Kurumda tescilli bir işyerinden sevk ve idare edilen makine
parkına sahip işverenlerin, bu parktaki araçlarında çalışanların incelemesi
yapılmakta olan ihale konusu işe ilişkin işyerinde kuruma bildirilmemiş olduğu
saptanmak ve bu durum işyeri kayıtlarıyla doğrulanmak şartıyla, düzenlenecek
raporda açıkça ve ayrıntılı olarak ortaya konulan, faturaya dayanmayan, hakediş
raporlarından tespit olunan hafriyat ve nakliyat bedelleri,
İşveren ödenen toplam istihkak
tutarından veya maliyet bedelinden düşülerek Kuruma bildirmesi gereken asgari
işçilik miktarı yeniden hesaplanır.
İşveren kayıtlarından
bazı sigortalıların 5510 sayılı SS ve GSS Kanunu’nun 82.maddesi uyarınca
belirlenen sigortalı prime esas kazanç üst sınırının üzerinde ücret ödendiği
tespit edilebiliyorsa, ücret tediye bordrolarında kayıtlı brüt ücretler ile üst
sınır arasındaki fark ve salt işçilik içeren faturalı işçilik ödemeleri, işin
asgari işçilik oranı uygulanmak suretiyle hesaplanan asgari işçilik tutarından
düşülerek inceleme yapılır.
Fatura ve gider belgelerinde kayıtlı
tutarların, bu belgelerden yapıldığı anlaşılan işlere karşılık alınan hak ediş
raporu ile ödenen tutarlardan fazla olması durumunda, aşan kısım incelemede
dikkate alınmaz.
İnceleme sonucunda hesaplanan asgari
işçilik tutarının Kuruma bildirilmiş olan prime esas kazançlar toplamı ile aynı
veya daha fazla tutarda olduğunun anlaşılması durumunda, işverene, Serbest
Muhasebeci Mali Müşavirler ile Yeminli Mali Müşavirlerce İşyeri kayıtlarının
incelenmesi hakkında Yönetmelik ekindeki belgeler ile birlikte ilişiksizlik
belgesi verilebileceğine dair rapor düzenlenir.
Hesaplanan
asgari işçilik miktarının Kuruma eksik bildirildiğinin tespiti hâlinde ise,
bildiirlmeyen tutar, faaliyette bulunulan aylar tespit edilebiliyorsa bu
aylara, tespit edilemiyorsa faaliyette bulunulan son aya mal edilir ve 5510
sayılı SS ve GSS Kanunu’nun 88.ve 89 maddeleri ile 102.maddesinin birinci
fıkrasının (c) ve (d) bentleri uyarınca işlem yapılması gerektiği raporda
önerilir.
Yapılan inceleme sırasında Kurum
mevzuatına aykırı bir durumun tespiti hâlinde düzenlenecek raporda bu hususlara
da yer verilir.
D- RAPOR ÜZERİNDE KURUMCA YAPILACAK İŞLEM
SMMM ile
YMM’lerce düzenlenen raporlar, mücbir sebep olmadığı sürece en geç on beş gün
içinde Kurum tarafından işleme konulur.
Meslek mensubunca düzenlenen raporlarda
ünitece eksiklik veya maddi hata tespit edilmesi hâlinde, raporu düzenleyen
meslek mensubundan onbeş gün içinde ek rapor vermesi iadeli taahhütlü bir
yazıyla istenir. Ek raporda da eksikliğin veya maddi hatanın giderilmemesi
durumunda, gerekçeleri de belirtilerek rapora göre işlem yapılamayacağı yine
iadeli taahhütlü bir yazıyla işverene ve rapor düzenleyen meslek mensubuna
bildirilir.
Meslek
mensubunca düzenlenecek raporun iligli üniteye intikalini müteakip Ünitece,
yapılan inceme sonucunda SMMM veya YMM tarafından tespit edilen ve Kuruma
bildirilmediği anlaşılan fark işçilik tutarı üzerinden hesaplanacak sigorta
primleri ve bunlara bağlı gecikme cezası, gecikme zammı ile idari para cezaları
tutarlarının ödenmesi için durum, işverene iadeli taahhütlü bir yazıyla
bildirilir. Yapılan tebligat üzerine işveren tarafından borcun bir ay içinde
ödeneceğinin iligili üniteye yazılı olarak taahhüt edilmesine rağmen, borcun bu
sure içinde ödenmemesi hâlinde, ünitece 21.07.1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme
Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre işlem yapılır.
Meslek mensubunda işyeri kayıtlarının
incelenmesi sonucunda düzenlenen raporda ödenmesi önerilen borcun tahsil
edilmesi veya işverenin borçlarını karşılayacak miktarda banka teminat mektubu,
Devlet Tahvili, hazine kefaletini haiz tahvil veya bonoların üniteye teminat
olarak verilmesi halinde, o işyerinden kaynaklanan başkaca borcu da yoksa soğuk
damgalı ilişiksizlik belgesi verilir. Ancak, alınan teminat, teminatın üniteye
verildiği tarihi takip Eden ayın sonuna Kadar nakit çevrilerek, Kurum
mevzuatına göre ilgili hesaplara mahsup işlemleri yapılır.
E- SMMM VE YMM’LERİN RAPOR DÜZENLEMEYECEKLERİ
HALLER VE SORUMLULUKLARI
SMMM ve
YMM’ler; hariçten işçi çalıştırılmaksızın daimi nitelikteki işyerlerinin
sigortalıları ile yapılan işler ve Sosyal Güvenlik Kurumu’nda tescil edilmemiş
veya tescil edilmiş olmakla birlikte işçilik bildiriminde bulunulmamış olan
ihaleli işler ile özel bina inşaatı işyerleri hakkında ilişiksizlik raporu
düzenleyemez.
İşverenin
veya alt işverenin defter ve belgelerini düzenleyen SMMM ve YMM’ler, aynı
işveren ve alt işveren için veya kendilerinin, boşanmış dahi olsa eşinin usul
ve füruundan birinin veya üçüncü dereceye Kadar (bu derece dâhil) Kan ve ikinci
dereceye kadar (bu derece dâhil) kayın hısımlarının ya da bunların yönetici
oldukları veya yönetimde görev alarak ortak oldukları işyerleri hakkında rapor
düzenleyemezler.
Meslek mensuplarının gerçeğe aykırı
rapor düzenleyerek Kurumu zarara uğratmaları halinde, oluşan Kurum
zararlarından işveren ile müştereken ve müteselsilen sorumlu olurlar.Bu dumda
ilgililer hakkında ayrıca genel hükümlere göre işlem yapılır.
Düzenledikleri rapor ile Kurumu zarara
uğrattığı, Kurumca tespit esilen meslek mensupları tarafından daha sonra
düzenlenen raporlar da işleme konulmaz.
Meslek mensuplarının şirket hâlinde
çalışması durumunda, düzenlenecek raporlardan doğacak cezai ve Mali sorumluluk
raporu düzenleyen meslek mensubuna ait olur.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder