1 Haziran 2015 Pazartesi

MESLEK MENSUPLARININ AZAMİ İŞ KAPASİTELERİNİN BELİRLENMESİNE YÖNELİK ÇALIŞMA TASLAĞINA İLİŞKİN GÖRÜŞ VE ÖNERİLER.


       Gelir idaresi tarafından Meslek Mensuplarının Azami iş kapasitelerinin belirlenmesi maksadıyla hazırlamış olduğu taslak çalışmasını göz önünde bulundurduğumda, aklıma cevabı verilmesi gereken birkaç soru gelmektedir. Aşağıda kısaca bu sorulara ve kendimce cevaplarına yer vermeye çalışacağım.

1) Gelir idaresi böyle bir düzenlemeye niçin ihtiyaç duymuştur?

Konu ile ilgili, Gelir İdaresi açıklamalarında 213 Sayılı Gelir Vergisi Kanununun mükerrer 227 maddesine atıfta bulunarak meslek mensuplarının faaliyetlerinde gerekli mesleki özeni ve titizliği göstererek yürütmeleri gerektiğini ifade etmiştir. Kısaca idarenin bu düzenlemeyi yapmasının altındaki asıl neden, meslek mensuplarının işini titiz ve özenli yapmamasından dolayı uğradığı hazine kaybının önüne geçmeyi amaçlamaktır.

2) Gelir idaresi bu düzenlemeyi yaparken meslektaşın ve mesleki örgütlerinin görüşünü almış mıdır?

Gerek idarenin hazırlamış olduğu taslak çalışmasında ve gerekse İSMMMO’sının yapmış olduğu açıklamalardan bu konuda birlikte ve ortak bir çalışmaya ihtiyaç duyulmadığı görülmektedir.

3) Gelir idaresi, katsayı uygulamasını hangi kriter ve değerlendirmeler sonucunda belirlemiştir?

Hazırlanan taslak çalışmasından yola çıkarak bunu tespit etmek açıkçası olanaksız. Nitekim bu konu hakkında çalışma içerisinde herhangi bir değerlendirmeye ve açıklamaya ihtiyaç duyulmamıştır.

4) Gelir idaresinin 100 puan olarak belirlediği katsayıyı, ileride daha düşük bir katsayıya düşürmesi mümkün müdür?

İdarenin, bu konuda ‘‘Çalışma yapmış olmamıza rağmen başkanlığımıza intikal eden vergi inceleme raporlarında meslek mensuplarının hâla istediğimiz düzeyde mesleki özen ve titizliği göstermemesinden dolayı beklenen hazine kaybının önüne geçilememesi dolayısıyla, katsayı uygulamasını yeniden güncellenmiş bulunuyoruz’’ demesinin önünde bana göre hiçbir engel bulunmamaktadır.

 5) Düzenlemeye uyulmaması sonucunda meslek mensubunu bekleyen yaptırımlar nelerdir?  

Bu konuda taslakta her hangi bir açıklama yapılmamıştır. Uygulamaya karşı aksi durumda hareket eden meslek mensuplarının mali ve disiplin açısından sorumluluklarına atıfta bulunmakla yetinilmiştir.

DEĞERLENDİRME

İdarenin yapmış olduğu bu çalışmayı meslek mensupları açısından değerlendirdiğimde, Gerek mesleğin itibarının ve saygınlığını sağlanması gerekse haksız rekabet önlenmesi açısından oldukça gerekli ve geç kalınmış bir uygulama olarak görüyorum. Nitekim büro düzeninde aşırı kapasite ile çalışan yerlerin; Meslek mensubunun kontrolünden uzak, olası büro standartlarını taşımayan, yetersiz ve yetkisiz personel çalıştıran, düşük ücretle defter tutan ve ayrıca meslek itibarı ve saygınlığının sağlanması konusunda negatif katkısı olan yerler olduğu kanısındayım.

İdare açısından olayı değerlendirdiğimde ise özellikle hazine kaybından hareketle, konun meslek mensupları nezdinde tartışmaya açılmadan, mesleki örgüt ve birliklerinin; görüş, öneri ve katkısı alınmadan ve ortak bir akıl oluşturulmadan böylesine önemli bir çalışmanın içine girmesi bana göre istediği sonuca almasının önünde en büyük engeli teşkil etmektedir.

Ayrıca öteden beri ısrarla ve altını çizerek söylediğim bir şey var ki o da şu dur, Meslek mensubu, mükellefleri  tarafından kendisine ibraz edilmiş olan belgelerin doğruluğunu teyid edecek bir yetki ve donanıma sahip değildir. Bu aşamada idarenin ısrarla VUK Mükerrer 227. Maddesine atıfta bulunarak aba altından sopa göstermenin bana göre bir manası yok. Nitekim bu konuda yargıya intikal eden davalarda da idarenin istenilen sonucu alamadığı açıkça görülmektedir.

Tüm bu anlattıklarımın sonucunda ise idarenin, Meslek mensubu ve meslek örgütlerinin söylem ve taleplerine kulak vermesi, yapmış olduğu çalışmayı bilimsel veri ve örnekler ışığında oluşturması, konu ile ilgili meslek mensupları açısından öngörülen yaptırımları açıkça belirlemesi gerektiği kanaatindeyim.

Ayrıca idare tüm bu uygulamayı hayata geçirirken, öncelikli olarak hazine kaybını değil, mükellef ve meslek mensupları nezdinde adil, şeffaf ve hesap verebilir bir yapıyı tesis etmeyi hedef alması gerektiğini düşünüyorum.

 Adres:
Altınşehir Mahallesi                                                                                           Saygılarımla
Tavukçuyolu Kumru Cad.No:80/7                                                                     S.M.M.M
Y.Dudullu/Ümraniye-İstanbul                                                                      Deniz TOPDEMİR

İletişim: 0216 415 48 13 /14

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder